Myrsky ginilasissa


Teksti · words

Kuva: Kyrö Distillery

Kyrö Distilleryn markkinointipäällikkö Mikko ”Kobra” Koskinen on epäonnistunut toimari ja stand up -koomikko, joka teki vahingossa maailman parasta giniä. Seuraavaksi hän aikoo valloittaa Yhdysvallat.

Talouskriisi sumensi tulevaisuudennäkymiä, kun konetekniikan opiskelija ja sivutoiminen stand up -koomikko Mikko Koskinen pohti vuonna 2008, mitä tehdä elämällään. Yritys, johon Koskinen aikoi tehdä diplomityönsä, lomautti kaikki työntekijänsä. Ympärillä kaverit valmistuivat työttömiksi.

Koskinen perusti opiskelukavereidensa kanssa muutaman media-alan startupin, joista Scoopion voitti Helsingin Sanomien Uutisraivaajakilpailun ja 250 000 euroa. Startupit eivät kuitenkaan lähteneet lentoon sen paremmin kuin stand up -koomikon urakaan.

Idea rukiiseen keskittyvästä tislaamosta syntyi vuonna 2012 kolmen kaveruksen saunaillassa.

”Loppuillasta naukkailtiin Miikan (Lipiäinen) tuomaa ruisviskiä ja pohdittiin, miksei Suomessa valmisteta viskiä rukiista. Totesimme, että sehän on loistava idea!”

Viskin valmistuminen kestää kuitenkin vuosia, joten alkajaisiksi miehet päättivät ryhtyä tehtailemaan giniä. Miko Heinilä on kotoisin Kyrönjoen rannalta ja tiesi ginitehtaaksi sopivan tyhjän Oltermannin meijerin.

Kahden kylterin ja Koskisen joukkoon tarvittiin vielä joku, joka osaisi tislata. Koskinen bongasi hommaan Kalle Valkosen, joka aiemmin kehitti biopolttoainetta levästä tutkimusryhmässä. Mukaan liittyi vielä Jouni Ritola, ja niin Kyrö Distillery sai alkunsa.

Rahoittajat eivät aluksi uskoneet hankkeeseen.

”Alussa meidät naurettiin ulos muutamista sijoittajatapaamisista. Ei ollut mitään aiempaa näyttöä siitä, että tislaamo menestyisi Suomessa.”

Mutta Kyrö Distillery menestyi. Vuonna 2015 tislaamo voitti ginillään arvostetun International Wine and Spirit Competition -kilpailun. Kun tuomaristo julisti, että Kyrön Napue-ginistä syntyy maailman paras gin tonic, juoman kysyntä räjähti.

”Myimme vuonna 2014 aikalailla Isonkyrön asukasmäärän verran giniä, 4 700 pulloa. Voittovuonna 2015 sitä menikin 100 000 pulloa.”

Tällä hetkellä kolme neljäsosaa Kyrön tuotannosta myydään Suomessa. Tavoite on, että vuonna 2018 vienti saavuttaisi kotimaanmyynnin. Kyrö hakee kasvua Yhdysvalloista, vaikka markkina on siellä isojen pelaajien hallussa ja suosii paikallisia tuottajia. Väkeviä suosiva maa kuitenkin houkuttelee.

”Monessa osavaltiossa jokamiehen perustaitoihin kuuluvat grillaaminen ja drinkkien tekeminen. Siksi väkevillä alkoholijuomilla on Yhdysvalloissa paljon suurempi kysyntä kuin Euroopassa.”

Kobra Koskisen talvinen omenadrinkki:

1 osa Kyrö Distillery Koskue Giniä
2 osaa kirpsakkaa suodattamatonta omenamehua
(kanelisiirappia)
koristeeksi kanelitanko ja omenansiivu

Sekoita ja tarjoa juoma kylmänä ”on the rocks” tai lämmitettynä.