Mätä omena


Teksti · words

Ekologisuus on siistiä, mutta hyvännäköinen elektroniikka on vielä siistimpää.

nettiapple-

Julkaistu Ainossa 6/2011.

Ekologisuus on siistiä, mutta hyvännäköinen elektroniikka on vielä siistimpää.

Hanna Nikkanen on yksi Suomen noin 33 000:sta iPhonen omistajasta. Toisin kuin useimmat muut tästä porukasta, Nikkanen ei ole vempaimen ylpeä omistaja. Häntä hävettää näyttäytyä sen kanssa.

Nikkaselle myönnettiin lokakuussa valtion tiedonjulkistamispalkinto hänen kirjastaan Viaton imperiumi. Se kertoo kolme tapausesimerkkiä suomalaisfirmojen yritysvastuusta. Tai pikemminkin sen puutteesta.

Nikkanen on tutkinut etenkin Applen kilpailijaa Nokiaa­, ja yrittänyt saada sitä ryhdistäytymään yhteiskuntavastuuasioissa.

”Mua hävettää mennä iPhone taskussa Nokialle. Tiedän koko ajan, että loppujen lopuksi tämä firma jota kuumotan, toimii paremmin kaikissa asioissa mitä voidaan mitata kuin se yhtiö, jonka tuotetta itse käytän.”

Nikkanen aikoo hylätä iPhonen mahdollisimman pian, eli heti, kun se menee rikki. Se on hänen vanha työsuhdekännykkänsä.

”Mun mielestä eettisintä tietotekniikan suhteen on käyttää kaikki niin loppuun kuin pystyy. Odotan sitä päivää kun tämä iPhoneni hajoaa ja mun ei tarvii enää hävetä sitä.”

VIIMEISEN vuoden aikana kaikki kivannäköiset ihmiset ovat nähneet omenan muotoisen valon PC-kurjuuden päässä. Ystävien kanssa on haukuttu Windows lyttyyn ja juotu ehkä lasillinen luomuvalkoviiniä Steve Jobsin muistolle. Nolo Nokia on vaihtunut iPhoneen.

Hanna Nikkasen mielestä kuluttajien rakkaus Applen tuotteita kohtaan on omituisin ja kiinnostavin tapaus, johon hän on törmännyt tarkastellessaan kuluttajavalintoja. Apple ja luomuporkkanat kun tuppaavat päätymään samaan kangaskassiin.

”Ne kuluttajat, jotka kaikkein eniten Applea rakastavat, haluaisivat olla kaikessa muussa kulutuksessaan tiedostavia”, Nikkanen sanoo.

Tammikuussa 36 kiinalaista ympäristöjärjestöä julkisti vertailun Kiinassa tuotteitaan valmistavista ylikansallisista elektroniikkayhtiöistä. Selvityksen mukaan Apple on vastuuttomin 29 vertaillusta yhtiöstä: se on laiminlyönyt alihankkijoidensa valvonnan, minkä seurauksena ympäristö- ja työolot tehtailla ovat ala-arvoiset.

Järjestöjen mukaan Applen syntilistalle kuuluu muun muassa myrkyllisten kemikaalien käyttöä, riistotyöoloihin uupuneiden kiinalaisten itsemurhia ja tuotteiden kehno kierrätettävyys.

Pitkään ehjänä pysyvä tuote on yleensä ekologinen, mutta Applen tuotteiden kestävyyskin on kyseenalainen. Kaikissa Nokian puhelimissa on kahden vuoden takuu, mutta Apple ei voi taata lippulaivatuotteensa iPhonen kestävän kuin vuoden.

”Yhtiö on ollut hirvittävän ylimielinen verrattuna kilpailijoihinsa. Se on pitänyt avoimesti linjaa, että meidän ei tarvitse välittää näistä asioista, koska meistä pidetään joka tapauksessa”, Hanna Nikkanen sanoo.

Hänen mukaansa Nokialla oli aikaisemmin samanlainen asenne, mutta kun yhtiö alkoi jäädä jälkeen Applelle, kurssi muuttui. Kuluttajat alkoivatkin olla Nokia-kriittisiä ja vaatia yhtiöltä kaikenlaista.

”Hyvin äkkiä Nokialta alkoi löytyä huomattavasti aiempia vuosia parempia ympäristöselvityksiä. Nyt Apple on siinä poikkeustilanteessa, että kuluttajat koko ajan viestittävät niille, että teidän ei tarvitse muuttua, me annetaan rahamme teille kuitenkin.”

MYÖS Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara tunnistaa ilmiön: Applen tuotteiden käyttäjistä suuri osa on jollakin tavalla tiedostavaa, mutta tiedostaminen ei ulotu elektroniikkaan. Hänen mukaansa Apple on saavuttanut muiden yritysten kadehtiman positiivisen auran. Sen ansioista kuluttajat eivät kiinnitä huomiota yhtiötä koskeviin kielteisiin uutisiin.

Aspara sanoo ilmiön kertovan siitä, että lopulta suurin osa itseään eettisinä pitävistä kuluttajista ei ole sellaisia.

”Suurin osa näistä semi-tiedostavista kuluttajista ei ehkä ihan aidosti ole ostopäätöksissään kiinnostunut ekologisista tai eettisistä asioista. Ehkä he vain esittävät sellaisia silloin, kun se heille sopii. Nokiahan on ollut ekologisilla mittareilla kärjessä vuosikausia. Kuka siitä on piitannut? Ei kukaan, koska brändi on ollut muuten alamaissa”, Aspara sanoo.

Taitaapa yksi jos toinenkin Kipsarissa vegaaniruokaa poskeensa pistelevä taikkilainen olla myös Apple-tietokoneen vannoutunut käyttäjä.

Hanna Nikkasella on heille asiaa:

”Toivoisin, että voisin viestittää kaikille Suomen hipstereille, että jos he haluavat olla aallon harjalla dissaamassa Applea, nyt olisi tosi hyvä hetki aloittaa.”

Kuva: Elmeri Terho