Kirjoitin tähän lehteen jutun suomalaisesta koulutus viennistä. Haastattelu haastattelulta hahmotin epä määräistä alaa huonommin. Haastattelu haastattelulta olin vakuuttuneempi siitä, että tässä on ala, jota pelas tamaan tarvitaan tuoretta aivokudosta, sekä vasem man että oikeanpuoleista. Ja ei, en puhu nyt poliittisin termein. Koulutusvientiä voi tehdä niin monenlaisista lähtökohdista, että sekä Postmenestyjäjutussamme (alkaen sivulla 18) mainitut likaiset takkutukkahipit että rahanhimoiset uraohjukset voivat hyppelehtiä aamulla töihin roihuava palo rinnassaan.
Koulutusvienti on Sipilän hallituksen kärki hankkeita, jolla on tarkoitus tilkitä vientiä ja korkea koulujen rahoitusta. Sen pitäisi ohjata ulkomaista aivo vuotoa Suomeen ja siinä sivussa parantaa opetusta Suomessa. Kivoja pikku tavoitteita, jotka eivät toteudu, jos 1950luvun Matit ja Liisat koettavat hoitaa hommaa kotiin keskenään.
Uuden ajan ala tarvitsee uuden ajan osaamista. Esimerkiksi aaltolaisia.
Tuoreisiin aivoihin ei ole pinttynyt kiusallista aja tusta siitä, että meidän koulutuksemme on maailman paras kansallisaarre, jota on turha käydä muuttamaan tai jenkkityyliin markkinoimaan, kun kyllä laatu huo mataan. Laatu on luonnollisesti kaiken menestyksen edellytys myös koulutustuotteissa, mutta laadun tuot teistamiseen tarvitaan asiantuntijoita, jotka ymmärtä vät muiden maiden kulttuuria. Tarvitaan avoimia tämän
päivän maailmankansalaisia, jotka osaavat verkostoi tua ja takoa kansallisaarretta kohdemaan tarpeisiin. Niin syntyy luottamusta ja kauppaa.
Koulutusvienti tarjoaa opiskelijalle kiinnostavia mahdollisuuksia. Koska alalta toivotaan paljon, ehkä lii kaakin, sille kehitetään nyt voimakkaasti tukea ja tukia. Vaikka se on vielä alle 300 miljoonan arvollaan minia tyyri verrattuna vaikka kemianteollisuuden viennin 10,1 miljardiin vuonna 2015, rahaa valuu koko ajan lisää. Sijoittajat heräävät.
Koulutusviennissä on myös valtavat mahdol lisuudet Aallon mission mukaiselle kolmen alan yhteistyölle. Kun teekkari kehittää tuotteen, kyl teri voi junailla ympärille koulutuspalvelut ja muo toilija palvelumuotoilla koko komeuden timant tiseen muotoon. Samalla voi tuntea tekevänsä jotain merkityksellistä, koska koulutus ja varsin kin kehitysmaiden nais ten koulutus todella on edelleen avain parempaan maailmaan.